Nationaal Park

Het hoe en waarom van een Nationaal Park in het noorden van Turnhout
Een overzicht

Je hebt er allicht al wel iets over gelezen of gehoord. Zowel natuurverenigingen als landbouwers hebben al stelling genomen rond de mogelijke komst van een nationaal park in Turnhout, Oud-Turnhout, Ravels en Arendonk. Allemaal nog voorbarig, maar het geeft wel aan hoe sterk de zenuwen gespannen staan en hoe meningen van elkaar verschillen.

Even kaderen, op Vlaams niveau werkt men regelgeving uit om nationale parken en landschapsparken te laten erkennen. Wellicht komt er begin 2021 meer duidelijkheid over de wetteksten. Het is dan aan de gemeenten om hiervoor al of niet dossiers in te dienen. Hoe strikt die regels zullen zijn en in welke mate deze kunnen gemoduleerd worden op maat van elk gebied is zeker nog niet duidelijk. Turnhout, Oud-Turnhout, Ravels en Arendonk hebben een opdracht uitgeschreven om een studie te maken van de mogelijkheden, de bekommernissen, kortom de toekomst van de open ruimte in het Noorden van de Kempen, met zowel grote natuurwaarde als waardevolle landbouw. Alle stakeholders zullen hierin betrokken worden. Waar dit zal uitmonden is vandaag zeker nog niet duidelijk.

n het bestuursakkoord van de stad Turnhout staat omschreven dat we de mogelijkheden van een regionaal park zullen onderzoeken samen met de omliggende gemeenten, zodat we een beleid op vlak van natuur, economie, cultureel erfgoed en toerisme kunnen bundelen. Hierin mikken we op een kwaliteitsvolle uitbouw van de natuur in combinatie met recreatief toerisme en duurzame landbouw waarin respect en rechtszekerheid voor de huidige landbouwbedrijven wordt nagestreefd. Hoe we dit kunnen doen, in welke stappen en waarin dit zal uitmonden zal de volgende weken voorwerp van overleg en gesprek zijn met de gemeenten, de natuurverenigingen, de landbouwers, de eigenaars en alle andere betrokken partners in de open ruimte ten noorden van Turnhout.

Als CD&V willen we vooral zorgen voor dialoog en luisteren naar ieders belangen. We gaan niet voor een bloedbad of oeverloze discussies. Wij menen dat natuur en landbouw, de twee grote waarden van de open ruimte rondom de stad, samen een verhaal moeten kunnen schrijven, waarbij ook de inwoners van de stad recreatief meerwaarde kunnen halen uit die open ruimte. Wij trekken noch de natuurwaarde van het Noorden van Turnhout, noch het economisch belang van de landbouwbedrijven daar in twijfel, laat dat duidelijk zijn. We zullen dus een verhaal moeten schijven waar de verschillende spelers van de open ruimte aan hun trekken komen, en of dat nu park noemt of niet is in deze niet de essentie. Wij gaan alvast voor kwaliteit en misschien kan onze aanpak een voorbeeld zijn voor Vlaanderen.

(december 2020)